0

Группа AES+F
О художнике
Дата рождения
1955 (Татьяна Арзамасова), 1958 (Лев Евзович), 1957 (Евгений Святский), 1956 (Владимир Фридкес)
Дата основания
1987
Участники
Татьяна Арзамасова, Лев Евзович, Евгений Святский, Владимир Фридкес
Образование
Арзамасова, Евзович - МАРХИ;
Святский - Университет Печати, факультет книжной графики
Святский - Университет Печати, факультет книжной графики
Награды
Премия Курехина (2011)
Премия Кандинского в номинации «Проект года» (2012)
Главный приз фестиваля NordArt (2014)
Премия Пино Паскали (2015)
Медали РАХ – бронзовая (2005), золотая (2013)
Премия Кандинского в номинации «Проект года» (2012)
Главный приз фестиваля NordArt (2014)
Премия Пино Паскали (2015)
Медали РАХ – бронзовая (2005), золотая (2013)
Техника
Видео-арт, скульптура, инсталляция, фотография
Выставочная деятельность
Персональные выставки
2016
«AES+F. Inverso mundus», Senda Galeria, Барселона, Испания
2015
«AES+F: Trilogy plus», Aeroplastics Contemporary, Брюссель, Бельгия
«AES+F: The feast of trimalchio», Kunsthall Svalbard, North Norway Art Museum, Лонгйир, Норвегия
2013
«AES+F: Mise-en-scene», Leeum, Samsung Museum of Art, Сеул, Южная Корея
«AES+F. Allegoria sacra», «Pride» Wellness Club, Моcква, Россия
«AES+F. The liminal space trilogy», Faena Arts Center, Буэнос Айрэс, Аргентина
«AES+F. Trilogy. Final cut», Галерея «Триумф», Москва, Россия
2012
«AES+F. The trilogy», Artwin Gallery - Kicik QalArt, Баку, Азербайджан
«AES+F. THE TRILOGY», Martin-Gropius-Bau, Берлин, Германия
«AES+F: трилогия», Центральный выставочный зал «Манеж», Москва, Россия
«AES+F. The feast of trimalchio», Bathurst Regional Art Gallery, Bathurst NSW, Австралия
«Пир Трималхиона», Музей современного искусства ПЕРММ, Пермь, Россия
2011
«The feast of Trimalchio by AES+F», Art District Gallery, Le Royal Monceau Hotel, Париж, Франция
«Пир Трималхиона», Музей современного искусства ПЕРММ, Пермь, Россия
«Пир Трималхиона», Art Statements, Токио, Япония
2008
«AES. AES+F», MACRO, Рим, Италия
6th SWISS TRIENNIAL FESTIVAL OF SCULPTURE, Bad Ragaz and Vaduz, Швейцария
«NORDART 2015», Kunstwerk Carlshütte, Бюдельсдорф, Германия
«Screen play: life in an animated world», Albright-Knox Art Gallery, Буффало, Нью-Йорк
«BALAGAN!!!», в рамках MOMENTUM & NORDWIND Festival, Берлин, Германия
«Смерть и красота. Cовременная готика в искусстве и визуальной культуре», Художественный музей Kumu, Таллинн, Эстония
«AES+F. Inverso mundus», Senda Galeria, Барселона, Испания
2015
«AES+F: Trilogy plus», Aeroplastics Contemporary, Брюссель, Бельгия
«AES+F: The feast of trimalchio», Kunsthall Svalbard, North Norway Art Museum, Лонгйир, Норвегия
2013
«AES+F: Mise-en-scene», Leeum, Samsung Museum of Art, Сеул, Южная Корея
«AES+F. Allegoria sacra», «Pride» Wellness Club, Моcква, Россия
«AES+F. The liminal space trilogy», Faena Arts Center, Буэнос Айрэс, Аргентина
«AES+F. Trilogy. Final cut», Галерея «Триумф», Москва, Россия
2012
«AES+F. The trilogy», Artwin Gallery - Kicik QalArt, Баку, Азербайджан
«AES+F. THE TRILOGY», Martin-Gropius-Bau, Берлин, Германия
«AES+F: трилогия», Центральный выставочный зал «Манеж», Москва, Россия
«AES+F. The feast of trimalchio», Bathurst Regional Art Gallery, Bathurst NSW, Австралия
«Пир Трималхиона», Музей современного искусства ПЕРММ, Пермь, Россия
2011
«The feast of Trimalchio by AES+F», Art District Gallery, Le Royal Monceau Hotel, Париж, Франция
«Пир Трималхиона», Музей современного искусства ПЕРММ, Пермь, Россия
«Пир Трималхиона», Art Statements, Токио, Япония
2008
«AES. AES+F», MACRO, Рим, Италия
6th SWISS TRIENNIAL FESTIVAL OF SCULPTURE, Bad Ragaz and Vaduz, Швейцария
«NORDART 2015», Kunstwerk Carlshütte, Бюдельсдорф, Германия
«Screen play: life in an animated world», Albright-Knox Art Gallery, Буффало, Нью-Йорк
«BALAGAN!!!», в рамках MOMENTUM & NORDWIND Festival, Берлин, Германия
«Смерть и красота. Cовременная готика в искусстве и визуальной культуре», Художественный музей Kumu, Таллинн, Эстония
Групповые выставки
2015
«2050: краткая история будущего», совместный проект Королевского музея изящных искусств Бельгии и музея Лувра, Брюссель, Бельгия
2014
«Россия-Швейцария», Museum of the Swiss Abroad, Château de Penthes, à Prégny/Chambesy, Швейцврия
«Reconstruction 2», Ekaterina Cultural Foundation, Центр современного искусства «Гараж», XL Projects, Москва, Россия
«TILT!», Kunst Raum Riehen, Риен, Швейцария
«TRANSITION», Art Statements Gallery, Hong Kong
2013
«Russia XXI. Contemporary russian sculpture», Museum Beelden aan Zee, Гаага, Нидерланды
«AES+F», часть выставочного проекта «HAPPY END?», Helsinki Art Museum Tennis Palace, Хельсинки, Финляндия
«СОПРОМАТ», Центр дизайна ARTPLAY, Москва, Россия
«AES+F: пир Трималхиона», в рамках Art Media Festival, Красноярск, Россия
«Mise-en-scene», Leeum, Samsung Museum of Art, Сеул, Южная Корея
«Allegoria sacra. AES+F» (одноканальное видео), Glasshouse Regional Gallery, Port Macquarie, NSW, Австралия
2012
«AES+F: священная аллегория, Art Gallery of South Australia, Аделаида, Австралия
2011
«AES+F: BEHOLDER», Talbot Rice Gallery, University of Edinburgh, Эдинбург, Шотландия
«Владимир Фридкес. 10 дней до», Мультимедиа Арт Музей, Москва, Россия
«Donetsk goes contemporary», ACM and Art Point Donetsk, Донецк, Украина
«New media and film interdisciplinary research», Sichuan Academy of Fine Arts New Media, Сычуань, Китай
«Священная аллегория», Арт Москва, стенд галереи «Триумф», Центральный дом художника, Москва, Россия
«InSpiracje», международный фестиваль визуального искусства, Щецин, Польша
«From Russia with love», Sant'Agostino, Пьетрасанта, Италия
«Последнее восстание», Ванкуверская Биеннале, Richmond Art Gallery, Ванкувер, Канада
«The feast of Trimalchio», Art Statements, Токио, Япония
«Священная аллегория», галерея «Триумф», Москва, Россия
«Священная аллегория» (премьера видео), куратор Ольга Свиблова, Мультимедиа Арт Музей, Москва, Россия
«Angels-Demons», Melbourne International Arts Festival, Мельбурн, Австралия
«The feast of Trimalchio», Scotiabank Nuit Blanche, Торонто, Канада
«Heroines», Thyssen-Bornemisza Museum, Мадрид, Испания
«Последнее восстание» и «Пир Трималхиона», ESc, Львов, Украина
«The global contemporary: art worlds after 1989», ZKM Карлсруэ, Германия
2010
«Transformation», Museum of Contemporary Art, Токио, Япония
«Contrepoint», Лувр, Париж, Франция
«Пир Трималхиона», Мельбурнский фестиваль, Anna Schwartz Gallery, Мельбурн, Австралия
«Playing in the City», Shirn Kunsthalle, Франкфурт, Германия
«Выставка номинантов», Премия Кандинского, Центральный дом художника, Москва, Россия
«Fast forward 2: the power of motion», ZKM, Карлсруэ, Германия
«Ryssen kommer!», Havremagasinet, Боден, Финляндия
«The lesson of history», Palais de Tokyo, Париж, Франция
«Dorm», The Model, Слайго, Ирландия
«Asian art biennal», Национальный Тайванский музей изобразительных искусств, Тайвань, Китай
«Feast of Trimalchio», 17th Сиднейская биеннале, Cockatoo Island, Сидней, Австралия
«AES+F. The revolution starts now», UQ Art Museum, Брисбен, Австралия
«AES+F. Пир Трималхиона», Центр современного искусства «Гараж», Москва, Россия
«AES+F. Пир Трималхиона», Новый музей, Санкт-Петербург, Россия
«Пир Трималхиона», центр «Crossing», Paco das Artes, Сан-Паулу, Бразилия
«Трималхиона», FutureEverything, Манчестер, Великобритания
2009
«Дефиле», Галерея «Knoll», Вена, Австрия
«The feast of Trimalchio», Gare Saint-Saveur, Лилль, Франция
«Morality», Witte de With, Роттердам, Нидерланды
«3RD photofestival Mannheim-Ludwigshafen-Heidelberg», Wilhelm-Hack Museum, Людвигсхафен, Германия
«Castles of the land of bari», Дворец Барлетта, Италия
«Ангелы и Демоны. Парад», проект для фестиваля «Европа XXL», Лилль, Франция
«AESTHETICS of violence», Haifa Museum of Art, Хайфа, Израиль
ФЕСТИВАЛЬ В ДОНАУ, Кремс, Австрия
«Play cultures», Dom Umenia, Братислава, Словакия
«История российского видео-арта, Том II», Московский музей современного искусства (ММОМА), Москва, Россия
«Другая мифология», Государственный центр современного искусства, Москва, Россия
«21 Россия», Pinchuk Art Centre, Киев, Украина
«Russian dreams», Bass museum of Art, Майами, США
«Dead Moroz жив», галерея «Триумф», Москва, Россия
2008
«Aurum», Centre PasquArt, Биль, Швейцария
«Москва! Современное искусство из России», Галерея Volker Diehl, Берлин, Германия
«Выставка номинантов», Премия Кандинского, Рига, Латвия
«Art Moscow, стенд галереи «Триумф», Москва, Россия
«Neo – future», Музей современного искусства Les Abattoirs, Тулуза, Франция
«Moving towards a balanced Earth: kick the carbon habit», Музей Te Papa Tongarewa, Веллингтон, Новая Зеландия
«Depletion», Tel Aviv Art Museum, Тель Авив, Израиль
«Последнее восстание», Галерея Ormeau Baths, Белфаст, Ирландия
«AES+F. Последнее восстание», Max Gandolph Bibliothek, Зальцбург, Австрия
«AES+F», Галерея RS &A Ltd, Лондон, Великобритания
«AES +F», Галерея Arario, Пекин, Китай
«Последнее восстание», Kulturhuset, Стокгольм, Швеция
«Последнее восстание: AES+F», City Art Gallery, Веллингтон, Новая Зеландия
«Последнее восстание», Нидерландский институт медиа-искусства, Амстердам, Нидерланды
«AES+F. Il paradiso verde...», Музей современного искусства MACRO, Рим, Италия
2007
«AES+F. LE VERT PARADIS...», куратор Ольга Свиблова, Пассаж де Ритц, Париж, Франция
«2050: краткая история будущего», совместный проект Королевского музея изящных искусств Бельгии и музея Лувра, Брюссель, Бельгия
2014
«Россия-Швейцария», Museum of the Swiss Abroad, Château de Penthes, à Prégny/Chambesy, Швейцврия
«Reconstruction 2», Ekaterina Cultural Foundation, Центр современного искусства «Гараж», XL Projects, Москва, Россия
«TILT!», Kunst Raum Riehen, Риен, Швейцария
«TRANSITION», Art Statements Gallery, Hong Kong
2013
«Russia XXI. Contemporary russian sculpture», Museum Beelden aan Zee, Гаага, Нидерланды
«AES+F», часть выставочного проекта «HAPPY END?», Helsinki Art Museum Tennis Palace, Хельсинки, Финляндия
«СОПРОМАТ», Центр дизайна ARTPLAY, Москва, Россия
«AES+F: пир Трималхиона», в рамках Art Media Festival, Красноярск, Россия
«Mise-en-scene», Leeum, Samsung Museum of Art, Сеул, Южная Корея
«Allegoria sacra. AES+F» (одноканальное видео), Glasshouse Regional Gallery, Port Macquarie, NSW, Австралия
2012
«AES+F: священная аллегория, Art Gallery of South Australia, Аделаида, Австралия
2011
«AES+F: BEHOLDER», Talbot Rice Gallery, University of Edinburgh, Эдинбург, Шотландия
«Владимир Фридкес. 10 дней до», Мультимедиа Арт Музей, Москва, Россия
«Donetsk goes contemporary», ACM and Art Point Donetsk, Донецк, Украина
«New media and film interdisciplinary research», Sichuan Academy of Fine Arts New Media, Сычуань, Китай
«Священная аллегория», Арт Москва, стенд галереи «Триумф», Центральный дом художника, Москва, Россия
«InSpiracje», международный фестиваль визуального искусства, Щецин, Польша
«From Russia with love», Sant'Agostino, Пьетрасанта, Италия
«Последнее восстание», Ванкуверская Биеннале, Richmond Art Gallery, Ванкувер, Канада
«The feast of Trimalchio», Art Statements, Токио, Япония
«Священная аллегория», галерея «Триумф», Москва, Россия
«Священная аллегория» (премьера видео), куратор Ольга Свиблова, Мультимедиа Арт Музей, Москва, Россия
«Angels-Demons», Melbourne International Arts Festival, Мельбурн, Австралия
«The feast of Trimalchio», Scotiabank Nuit Blanche, Торонто, Канада
«Heroines», Thyssen-Bornemisza Museum, Мадрид, Испания
«Последнее восстание» и «Пир Трималхиона», ESc, Львов, Украина
«The global contemporary: art worlds after 1989», ZKM Карлсруэ, Германия
2010
«Transformation», Museum of Contemporary Art, Токио, Япония
«Contrepoint», Лувр, Париж, Франция
«Пир Трималхиона», Мельбурнский фестиваль, Anna Schwartz Gallery, Мельбурн, Австралия
«Playing in the City», Shirn Kunsthalle, Франкфурт, Германия
«Выставка номинантов», Премия Кандинского, Центральный дом художника, Москва, Россия
«Fast forward 2: the power of motion», ZKM, Карлсруэ, Германия
«Ryssen kommer!», Havremagasinet, Боден, Финляндия
«The lesson of history», Palais de Tokyo, Париж, Франция
«Dorm», The Model, Слайго, Ирландия
«Asian art biennal», Национальный Тайванский музей изобразительных искусств, Тайвань, Китай
«Feast of Trimalchio», 17th Сиднейская биеннале, Cockatoo Island, Сидней, Австралия
«AES+F. The revolution starts now», UQ Art Museum, Брисбен, Австралия
«AES+F. Пир Трималхиона», Центр современного искусства «Гараж», Москва, Россия
«AES+F. Пир Трималхиона», Новый музей, Санкт-Петербург, Россия
«Пир Трималхиона», центр «Crossing», Paco das Artes, Сан-Паулу, Бразилия
«Трималхиона», FutureEverything, Манчестер, Великобритания
2009
«Дефиле», Галерея «Knoll», Вена, Австрия
«The feast of Trimalchio», Gare Saint-Saveur, Лилль, Франция
«Morality», Witte de With, Роттердам, Нидерланды
«3RD photofestival Mannheim-Ludwigshafen-Heidelberg», Wilhelm-Hack Museum, Людвигсхафен, Германия
«Castles of the land of bari», Дворец Барлетта, Италия
«Ангелы и Демоны. Парад», проект для фестиваля «Европа XXL», Лилль, Франция
«AESTHETICS of violence», Haifa Museum of Art, Хайфа, Израиль
ФЕСТИВАЛЬ В ДОНАУ, Кремс, Австрия
«Play cultures», Dom Umenia, Братислава, Словакия
«История российского видео-арта, Том II», Московский музей современного искусства (ММОМА), Москва, Россия
«Другая мифология», Государственный центр современного искусства, Москва, Россия
«21 Россия», Pinchuk Art Centre, Киев, Украина
«Russian dreams», Bass museum of Art, Майами, США
«Dead Moroz жив», галерея «Триумф», Москва, Россия
2008
«Aurum», Centre PasquArt, Биль, Швейцария
«Москва! Современное искусство из России», Галерея Volker Diehl, Берлин, Германия
«Выставка номинантов», Премия Кандинского, Рига, Латвия
«Art Moscow, стенд галереи «Триумф», Москва, Россия
«Neo – future», Музей современного искусства Les Abattoirs, Тулуза, Франция
«Moving towards a balanced Earth: kick the carbon habit», Музей Te Papa Tongarewa, Веллингтон, Новая Зеландия
«Depletion», Tel Aviv Art Museum, Тель Авив, Израиль
«Последнее восстание», Галерея Ormeau Baths, Белфаст, Ирландия
«AES+F. Последнее восстание», Max Gandolph Bibliothek, Зальцбург, Австрия
«AES+F», Галерея RS &A Ltd, Лондон, Великобритания
«AES +F», Галерея Arario, Пекин, Китай
«Последнее восстание», Kulturhuset, Стокгольм, Швеция
«Последнее восстание: AES+F», City Art Gallery, Веллингтон, Новая Зеландия
«Последнее восстание», Нидерландский институт медиа-искусства, Амстердам, Нидерланды
«AES+F. Il paradiso verde...», Музей современного искусства MACRO, Рим, Италия
2007
«AES+F. LE VERT PARADIS...», куратор Ольга Свиблова, Пассаж де Ритц, Париж, Франция
Участие в ярмарках
ARCO (2003, 2012)
FRESH PAINT ART FAIR, Израиль (2013)
SEOUL PHOTO ART FAIR, Сеул, Южная Корея (2012)
CONTEMPORARY VIDEO ART FAIR, Нью-Йорк, США (2012)
ART WYNWOOD ART FAIR, Майами, США (2012)
ART MOSCOW (2001, 2008, 2011)
SCOPE NEW YORK ART FAIR, США (2011)
VIP ART FAIR, Нью Йорк, США (2011)
ART DUBAI (2009)
ART CHICAGO, Чикаго, США (2008)
ART BRUSSELS, Бельгия (2008)
PULSE, Нью Йорк, США (2008)
LONDON ART FAIR (2004)
MOSCOW ART FAIR - ART-MIF (1993)
FRESH PAINT ART FAIR, Израиль (2013)
SEOUL PHOTO ART FAIR, Сеул, Южная Корея (2012)
CONTEMPORARY VIDEO ART FAIR, Нью-Йорк, США (2012)
ART WYNWOOD ART FAIR, Майами, США (2012)
ART MOSCOW (2001, 2008, 2011)
SCOPE NEW YORK ART FAIR, США (2011)
VIP ART FAIR, Нью Йорк, США (2011)
ART DUBAI (2009)
ART CHICAGO, Чикаго, США (2008)
ART BRUSSELS, Бельгия (2008)
PULSE, Нью Йорк, США (2008)
LONDON ART FAIR (2004)
MOSCOW ART FAIR - ART-MIF (1993)
Участие в биеннале
2015
56-я Венецианская биеннале, «Inverso mundus», параллельная программа, Magazzino del Sale #5 & Vitraria Glass +A Museum, Palazzo Nani Mocenigo, Италия
2013
55-я Венецианская биеннале, «Silk map», Giardini и Arsenale, Венеция, Италия
2011
54-я Венецианская биеннале, «Рекламная пауза, «Гараж», Венеция, Италия
Ванкуверская Биеннале, «Последнее восстание», Richmond Art Gallery, Ванкувер, Канада
2009
3-я Московская международная биеннале современного искусства, «Против исключения», «Гараж», Москва, Россия
53-я Венецианская биеннале, «Unconditional love», параллельная программа, Венеция, Италия
10-я Биеннале в Гаване, «Meeting point», Convent San Francisco, Гавана, Куба
2008
5-я Сеульская биеннале, Сеул, Южная Корея
56-я Венецианская биеннале, «Inverso mundus», параллельная программа, Magazzino del Sale #5 & Vitraria Glass +A Museum, Palazzo Nani Mocenigo, Италия
2013
55-я Венецианская биеннале, «Silk map», Giardini и Arsenale, Венеция, Италия
2011
54-я Венецианская биеннале, «Рекламная пауза, «Гараж», Венеция, Италия
Ванкуверская Биеннале, «Последнее восстание», Richmond Art Gallery, Ванкувер, Канада
2009
3-я Московская международная биеннале современного искусства, «Против исключения», «Гараж», Москва, Россия
53-я Венецианская биеннале, «Unconditional love», параллельная программа, Венеция, Италия
10-я Биеннале в Гаване, «Meeting point», Convent San Francisco, Гавана, Куба
2008
5-я Сеульская биеннале, Сеул, Южная Корея
В каких коллекциях находятся работы
Moderna Museet, Stockholm / The Sammlung Goetz, Munich / The Neue Galerie Graz / The Maison Européenne de la Photographie, Paris / The Centre Georges Pompidou, Paris / Australian public collections at AGSA / Art Gallery of South Australia, Adelaide / MONA, Tasmania / Multimedia Art Museum Moscow / The Moscow museum of modern art / The State Tretyakov gallery, Moscow / The State Russian Museum, St Petersburg
Публикации
Публикации в СМИ
ЖУРНАЛЫ ОБ ИСКУССТВЕ
2009
«Flash art international», Vol. XLII, No268, October 2009, Global Art, «AES+F» by Javier Panera, p.87, ill.
«Art e dossier», 10-2009, «La Guerra tiepida, vinta dai Russi», by Philippe Daverio, pp.12-13, ill.
«Contemporary visual art & culture broadsheet», 38.3, 2009, ‘Fare Mondi and other foreign affairs’, by Astrid Mania, pp. 171-173.
«DI» (Dialog iskusstv), 03-2009, MMoMA, Moscow, p.14, ill.
2008
«DI» (Dialog iskusstv), 02-2008, MMoMA, Moscow, «AES. AES+F. Confronting Phantoms» by Lia Adashevskaya, pp.50-56, ill.
«Le journal du jura», 13 September 2008, «Aurum: tout ce qui brille est-il d’or?», p.3 (ill.), p.5.
«DI» (Dialog iskusstv), 01-2008, MMoMA, Moscow, «AES. AES+F», p.57, ill.
«Dazed & confused», Volume 2, issue 62, June 2008, London, UK, pp110-117
2007
«Art review», #16, November 2007, «The Power 100», «The Russian Connection», p. 162.
«Desillusionist», No 10-2007, Moscow, Russia, «Actual Art. Question-Answer» by Maria Gadas, pp.32, ill.
«Sanat Milliyet», 9/2007 126301/582, Istanbul, Turkey, by Rahsan Atasoy, pp.7-12, ill, cover, ISSN 1300-4425.
AD Russia, 10-2007, pp., ill.
«Zoom International», #81 July-August 2007, 52 Biennale Venice, Russian Pavilion – Olga Sviblova, Portfolio AES+F, pp. 3-11, ill.
2006
«Descubrir el arte», #91, (2006), Madrid, Spain, «Los Fotógrafos del Apocalipsis» Utrilla D., p. 74-80, ill.
«International photo magazine», #2 2006, Ivory Press, London, UK, Portfolio AES+F, pp.130-138, ill. ISSN 1748-3565
2005
«The art newspaper», #163, November 2005, New York, USA, United Kingdom - ‘Moscow Breakthrough’, p. 6, ill.
«Modern painters», October 2005, London, UK, ‘Russians Are Coming. Aren’t They?’ by Mark Rappolt, pp. 57-59, ill.
«Artnews», October 2005, New York, USA, ‘An Art Daler is Exonerated’ by Konstantin Akinsha, pp. 86.
«Artforum», April 2005, New York, USA, ‘Russian Front: The Moscow Biennale’ by John Kelseyi.
«Artnews», April 2005, New York, USA, ‘Provocateurs, Ghosts, Accomplices, and Starz’ by Konstantin Akinsha, pp. , ill.
«The art newspaper», #160, July-August 2005, New York, USA, ‘Russian Artists Imagine an Islamic World’, p. 35, ill.
2004
«Camera Austria», No.88 2004, Vienna, Austria, ‘Acttuelle Ausstellungen in Wien’ by Nina Schedlmayer, pp.77-79.
«Spike», No2-2004, Vienna, Austria, ‘AES+F’ by Manisha Jothady, pp. 103-104, ill.
«Eikon», No.47, 2004, Vienna, by Inge Nevole, pp. 22-26, 31 cover ill.
«Fotopost», vol.2, no.4, 2004, Toronto, Canada, by ‘Arles Recontres de la Photographie 2004’ by Katy McCormick, p.9, ill.
«Artphoto», No 4, 2004, Bucharest, Romania, ‘AES+F’ text by AES+F, pp. 70-81, ill.
«Australian art review», #5 2004, Sydney, Australia, «A Brazen» by Anne Loxley, pp. 56-59, ill.
«Black and white magazine», # 31 2004, Australia, pp. , ill.
«Art monthly Australia», Sydney, Australia, cover, ill.
«Images», # 5, July-August 2004, Paris, France, ‘Songes anticipation realite? Collectif AES+F’ by Sophie Bernard, pp. 56-59, ill.
«Blast», #9, Paris, France, «L’Assassin est Parmi Nous» by Audrey Mascina, pp. 7, 68-71, ill.
«Photo», #411, July-August 2004, Paris, France, «Les 35es Recontres d’Arles» by Jemina Boraccino, pp. 84-87, ill.
«NY arts /Berliner kunst magazine», Vol.9 No 9-10, September 2004, New York, USA, ‘AES+F group Helps Arts Conquer Mass Media’ by Elena Zaytseva, p. 33, ill.
«Artnews», Vol. 103, No. 2, February 2004, USA, ‘AES+F’ by Arlene McKanic, pp. 112-113, ill.
«Flash art International», Vol. XXXVII, No. 234, January-February 2004, Milan, «AES+F» by Amanda Church, pp. 67, 71, ill.
«NY arts / Berliner Kunst magazine», Vol. 9 No 1, January 2004, cover, ill.
2003
«Artnews», April 2003, COFA/Claire Oliver Fine Art, New York, USA, pp. , ill.
«Exit Imagen & Cultura», No. 8 2003, Madrid, Spain, p.?, ill.
«Fotograf», 2003, Prague, Chech Republic, ‘Profile: AES’ by Simona Vladikova, pp.10-13, ill.
2002
«Art in America», November 2002, «Alternative visions: in a provocative curatorial gesture, this year's Gwangju Biennale was largely dedicated to and determined by independent artist groups and alternative spaces. Report From Gwangju – Critical Essay» by Jonathan Napack.
«Exit Imagen & Cultura», No. 7 2002, Madrid, Spain, cover, pp. 3, 126, 136, 142-143, ill.
«Exit Imagen & Cultura», No. 6 2002, Madrid, Spain, pp. 14-15, 130-131, ill.
«Flash art International», Vol. XXXIV No 224 May-June 2002, Milan, Italy, by Yu-Hisao-hwei pp. 65, 67.
«Mare articum», The Baltic Art Magazine, Issue 1 (10).2002, Szczecin, Poland, Globalosation, ill.
«Kunstforum International», No. 158, January-March 2002, Berlin, Germany, by Ulrike Lehmann, cover, pp. 2, 424-425, ill.
2001
«Nu: the Nordic art review», Vol. III No.6/01, Stockholm, Sweden, «Not-strangled-yet» by Ekaterina Degot, pp. 50-53, ill.
«Art chronica», No 6 2001, Moscow, Russia, ill.
«Art chronica», No 4-5 2001, Moscow, Russia, ill.
«Beaux art», Special issue 2001, Paris, France, pp. 74-75, ill.
2000
«Intervista No», May 2000, Milan, Italy, «AES group» by Evelyne Jouanno, ill.
«Crudelia», No II, July-September 2000, Rome, Italy, «Othello. Asphyxiophilia» AES group, p. 9, ill.
1999
«Art press», Catherine Millet an interview of Bojana Pesich, No 250, 1999, Paris, France, «After the Wall», pp. 42-50, ill.
«CANS (The Chinese Art News)», April 1999, Taiwan, p. 129.
«Art Press», No 245, 1999, Paris, «Un matin du monde» Alexandre Bohn, pp. 87-88, ill.
1998
«Art news magazine», June 1998, New York, USA, «3 Penny Exhibition» Silvia Hochfield, p. 130, ill.
«Max», 1998, Hamburg, Germany, p. 19, ill.
«New moment», No. 9/10, 1998, Slovenia, «A non-PC art project», Branislav Dimitrijevic, pp. 72-77, ill.
«Khoudozhestvenniy journal» (Moscow Art Magazine), No. 22, 1998, Moscow, Russia, «We and the others», Igor Zabel, pp. 27-35, ill.
1997
«Filmzeit», March-April 1997, Berlin, Germany, Archi Galentz, AES interview, pp. 19-24, ill.
«Siksi. The Nordic Art Review», Oslo, Norway, vol. XII, Spring 1997, Mika Hannula, pp. 50-53, ill.
«Photographies magazine», 1997, Paris, France, Dominique Gaesler, p. 14-17, ill.
«Margina», No. 36, 2/97, Skopye, Macedonia, Alexsandar Boshkovich, pp. 142-149, ill.
1996
«ART, 12/96», Hamburg, Germany, AES group, p. 8, ill.
«ART, 7/96», Hamburg, Gregory Ingleright p. 114, ill.
«Neue bildende kunst», No12, 1996, p. 54, ill.
«Khoudozhestvenniy Journal (Moscow Art Magazine)», 12/96, Moscow, Russia, Alexander Balashov, p. 48-51, ill.
«Khoudozhestvenniy Journal (Moscow Art Magazine)», 12/96, Moscow, Russia, Oleg Kireev, p. 85, ill.
«Aesthete», No. 1, 1/96, Moscow, Russia, Marat Guelman, p. 100-101, ill.
1995
«Khoudozhestvenniy journal (Moscow Art Magazine)», No. 6, 1995, Moscow, Russia, Vitaliy Patsukov, pp. 26-27, ill.
1993
«CIRCA Art Magazine», No. 63, Spring 1993, Belfast, Ireland, Susan Read, pp. 24-29, ill.
«Khoudozhestvenniy journal (Moscow Art Magazine)», No1, 1993, Moscow, Russia, Galina Kouryerova, p. 42, ill.
1992
«Art news magazine», January 1992, New York, USA, «After the Coup. Art for Art’s Sake» Constantin Akinsha, pp. 108-113, ill.
1991
«Flash art magazine. International edition», Vol. XXIV, No. 158, May-June 1991, Milan, Italy, «Old Fashioned Passion» Victor Miziano, pp. 110-113, ill.
«ART, 12/91», Hamburg, Germany, «Am Einkaufszentrum war kein Platz für Plakatkunst» Martin Tschechne, p. 21, ill.
1990
«Print magazine», XLV-II, March-April 1990, New York, USA, «Reviding in USSR» Constantin Boym, pp. 76-85, ill.
«The art newspaper», International Edition, Vol. I, No. 2, November 1990, London, England, «Beyond perestroika: from Ogonyok with love» p. 5, ill.
«Creative review», 11/90, London, «Cultures collide in Cambridge» p. 15, ill.
1989
«International design magazine», May-June 1989, New York, USA, «Notes from the Underground» Constantin Boym, p. 34, ill.
ЖУРНАЛЫ
2008
AD magazine, «Going Metaphysic», 2008.
2007
«Citizen K Russia», #2 2007, Moscow, Russia, «Pogranichniki/Border Control» by Anna Tolstova, p. 266-273, ill.
«Time Magazine», Vol.169, No. 14, Apr. 2, 2007, Time Warner Publishing B. V., Amsterdam, The Netherlands, «If you build it they will come» by Richard Lacayo, pp.43-46, ill.
2006
«Le monde 2», No 141, October 27 2006, Paris, France, cover, pp.22-29 ill.
ABCD, ABC, (2006), «Tras el Telón de un Barroco Futurista» Revuelta L., p.36
«El mundo» (EL CULTURAL) 14/09/2006, «AES+F y la Matanza de los Inocentes» Vozmediano, E., p.28-29.
«El mundo s.XXI» (LA LUNA DE METROPOLI), 06/01/06, Madrid, Spain, «Un mundo feliz… o casi», p.79, ill.
«El mundo» (EL CULTURAL), 05/01/06, Madrid, Spain, «Un arte a la contra», by Abel H. Pozuelo, p. 30, ill.
2005
«Abs de las artes y las letras», 31/12/05, Madrid, Spain, «La hora de la verdad», p.43, «Malos rollos», p.42, ill.
«I-D magazine», Vol. II-XI, Home Issue #261, 2005, London, UK, compiled by Skye Sherwin, p. 101-105, ill.
«Dolce magazine», No. 12(23) 2005, Moscow, «Future 2105» interview with AES+F by Alexander Snegirev, pp. 40-45, ill.
«Ogonyok», No. 7/1420, February 20 2005, Moscow, «An Acting Model of Apocalypse» by Olga Sviblova, pp. 52-53, ill.
2004
«VOGUE Russia», #9, September 2004, Moscow, Russia, «Children in Desert» by Fedor Romer, pp 190, 192, ill.
«Cream magazine», #29, 2004, Australia, compiled by Poppy Diamantis, p. 102, ill.
«Wentworth courier central», vol.2, No 21, June 3 2004, Sydney, Australia, «Reason & Emotion» by Pam Walker, p.20, ill.
«Sunday morning herald», June 4-10 2004, Sydney, Australia, «Critic’s picks» by Dominique Angeloro, p.27, ill.
«Extra small #2», Paris, France, «Le Monde Sera à Vous» by Audrey Mascina, pp. 74-77, ill.
2003
«Tank», Vol.3 Issue 8, 2003, London, UK, «Gotham. King of the Forest, Part III by AES+F Group», pp. 98-105, ill.
«Vogue Russia», #10, October 2003, Fedor Romer, ««, pp. 108-111, ill.
«Vogue Russia», #2, February 2003, Urate Gurauskaite, «Perfidy and Love», pp. 108-111, ill.
2002
«Britske listy», April 3 2002, Prague. Czech Republic, «Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody» by jan Paul.
«Vogue Russia», #12, December 2002, Fedor Romer, «The Art of Purchasing», pp.354-361, ill.
«ELLE decor», #14, November 2002, Sergey Kulikov «Necroromantism», pp. 86-88, ill.
«Yezhednevny zhurnal» (WEEKLY MAGAZINE), #11 (43), November 11 2002, ««, by , pp. , ill.
«Fakel», #8, 2002, «The Life in Islamograde» by Denis Yatsutko, pp.36-37, ill.
«Harper’s bazaar» (Russia), April 2002, Moscow, by Ecatherina Degot, pp. 166-167, ill.
«Vogue Russia», #2, February 2001, Moscow, «AES», Fedor Romer, pp 70-71, ill.
2001
«Fakel», #4-5, 2001, Moscow, pp 144-145, ill.
«Fakel», #6, 2001, Moscow, pp 8-9, ill.
«Tank», #?, September 2001, London, «Them can dance», pp., ill.
2000
«Tank», #10, July 2000, London, pp. 86-97, ill.
«Kult lichnostey», May-June 2000, Moscow, p.23 , ill.
«MARIE CLAIR», (Russian edition) April 2000, Moscow, by , pp. , ill.
«OGONYOK», No. 23/4650, July 3 2000, Moscow, Alexey Prosekin, pp. 24-28, ill.
1999
«Harper’s bazaar», (Russian edition) November 1999, Moscow, Feodor Romer, pp. 132-135, 157, ill.
«Vogue Russian», #10, October 1999, Moscow, Milena Orlova, pp.
«Rothmans adrenalin», No. 6, January 1999, Moscow, Danila Afrin and Constantin Rudensky, pp. 69-75, ill.
1998
«Pushkin Magazine, No. 4, 1998, Moscow, pp. 56-59, ill.
ITOGI Weekly, May 1998, Fedor Romer, p. 76, ill.
VM (Vechernyaya Moskva), No. 14, May 25 - June 7, 1998, Andrey Kovalyov, p. 56, ill.
MATADOR Magazine, 4-5/98, Moscow, pp. 5, 68, 110-111, ill.
OM Magazine,Moscow, No. 28, September 1998, p. 38, ill.
PTUCH Magazine, Moscow, No. 3, 1998, p. 144, ill.
PTUCH Magazine, Moscow, September 1998, p. 39, ill.
1997
PTUCH Magazine, No. 4, 1997, Moscow, pp. 84-87, 125, ill.
1996
Marina Koldobskaya, VES MIR, No. 3(7) 1996, St. Petersburg, p. 12-13, ill.
Nikita Alexeev, ITOGI Weekly, June 4, !996, p. 75, ill.
Alexander Petrotchenkov, DOMASHNY COMPUTER, 5/96, Moscow, p. 32-33, ill.
«Matador Magazine», 6/96, Moscow, pp. 6, 32, ill.
ГАЗЕТЫ
2009
«Telerama», 14-20 March 2009, «Plus que parfait», by Luc Le Chatelier, cover + 2 pages (no page numbers).
«Le Monde», 13 March 2009, «Lille pursuit son enterprise culturelle et urbaine», Geoffroy Deffrennes, (no page number).
2008
«Bieler tagblatt», «Im Widerstreit von Geld und Wert», 17 September 2008, p.22,
«Listener», 12 April 2008, «The ends of the world: two video installations contemplate disaster», p.39,
«Manawatu Standard», 28 March 2008, «The Russians and us», Fran Dibble, p.12,
«Daily news», 15 March 2008, «Seductive massacre», by Bruce E. Phillips, p.11.
«National Business review», 7 March 2008, «The world passing above your eyes», by John Daly-Peoples, p.47.
«New zealand herald», 28 February 2008, «A capital menu of culture», by Josie McNaught, p.4.
2005
«Babelia», EL PAÍS, 30/09/2006, «La Banalidad del Mal», Jiménez, C., p.18.
«The New York times», 12-30-2005, Arts, Reviews, ‘Russia 2. Bad New From Russia’ by Ken Johnson.
«The New York times», 11-26-2005, Arts, «Moscow Show Pits Art Against Church and State»
by Steven Lee Myers.
«The times», November 5-11 2005, London, UK, «The First Shots in a Modern Revolution» by Mark Irving, pp. 31-32, ill.
«Puls uk», No. 6, November 10, 2005, London, UK, «Poluses of Russian Art» by Ludmila Lipskaya, p. 13, ill.
2004
«Wiener Zeitung», November 2 2004, Vienna, Austria, ‘Das Wettexmag die Wüste nicht’ by Claudia Aigner, p.15, ill.
«Il manifesto», August 27 2004, Rome, Italy, ‘Scatti di realismo magico’ by Matilde Hochkofler.
«Moskovsky komsomolets», May 5 2004, by, ill.
«Vremya novostey», April 20 2004, Moscow, by (??), ill.
«L’humanité», May 4 2004, Paris, France, «Entre joujou à la mode et oeuvre visionnaire» by Magali Jauffret, ill.
«TAGESSPIEGEL», May 18 2004, Berlin, Germany, «Zuckerguss und Massenmord // Osteuropäische Kunst nach dem «Kommunismus: eine Berliner Ausstellung zeigt «Privatisierungen» by, pp. 22, ill.
«Neue Züricher zeitung», 2004,
2003
«The sunday times», November 30 2003, «Behind the Veil», by Waldemar Januszczak, ill.
«Izvestiya», 18 November 2003, Moscow, Rossia, «We should look carefully» by Olga Kabanova, p. 14, ill.
«Kommersant», No 210, November 18 2003, Moscow, Rossia, «How taxi-drivers pick up women passengers», by Irina Kulik, pp. 21.
«Nezavisimaya gazeta», No 210, November 18 2003, Moscow, Rossia, «Fashion for War», by Michail Sidlin, ill.
«Rheinische post (DÜSSELDORF)», July 3 2003, Düsseldorf, Germany, ill.
«Züddeutsche Zeitung», June 20 2003, Dusseldorf, Germany, «Die Armee der Wegwerfmenschen», by Alex Rühle, ill.
«PRINZ-KÖLN», ˲θ 2003, Cologne, Germany, «Kunst zu Zeiten Putins», ill.
«kölnische Rundschau», July 27 2003, Cologne, Germany, «Heuhaufen und sprechende Jacken» by Ulrich Traub, ill.
«Frankfurter Allgemeine sonntagszeitung», No. 22, June 1 2003, FrankfurtÚ-am-Main, Germany, «Im Abendrot der Utopien», by Georg Imdahl, ill.
«Izvestiya», May 31 2003, Moscow, Rossia, «Bereza s Avtomatom» by Nikolay Molok, ill.
«Vremya novostey», February 7, 2003, by Olga Romantseva.
«Vedomosti», February 14, 2003, by Oleg Zintsov, ill.
«Rossia», February 11, 2003, Moscow, by Olga Galakhova.
«Nezavisimaya gazeta», February 12, 2003, Moscow, by Grigory Zaslavsky, ill.
«Kommersant-Dayly», No. 23, February 11, 2003, Moscow, by Roman Dolzhansky, p.22 , ill.
«Izvestiya», No. 23 (26340)-Moscow, Febryary 10 2003, by Marina Davydova, p.8, ill.
2001
«Der spigel», Nov 2001, Berlin, Germany
«Le Monde», Nov 2001, Paris, France.
«Liberation», May 4-10 2001, Paris, France, «Islamic Project, Allah Morphosé», p. T15.
2000
«Tages-anzeiger», 13 October 2000, Zurich, Switzerland, by Tim Zulauf, p.59, ill.
1998
«The New York Times», Sunday, February 1, 1998, New York, «Eastern Europeans Envision the Future», William Zimmer, ill.
«Forward», NYC, February 20, 1998, New York, «Russian-Jewish Art Angers Rutgers Muslims», Blake Eskin, pp. 1, 8, ill.
«The daily targum», New Brunswick (NJ), February 19, 1998, «Three cents worth», Kelly Keegan, pp. 7, 14, ill.
«Home news tribune», NJ, January 29, 1998, «Icons of Fear», by Frederick Kaimann, pp. F1, F5, ill.
«The star Ledger», NJ, Friday, February 13, 1998, «Slow thaw for artists from the Cold War era», Dan Blachoff, ill.
«Kultur weekendaavisen», February 27 — March 5, 1998, Copenhagen, Denmark, «Russisk Boheme», Mette Sandbye, pp. 1-2, ill.
«Danas», Tuesday, August 25, 1998, Belgrade, Yugoslavia, ill.
«Demokratija», Wednesday, August 26, 1998, Belgrade, Yugoslavia, ill.
1997
«Der Standard», September 29, 1997, Vienna, Rainer Metzger, p. 9, ill.
«Zicie», 12/11 1997, Warsaw, Poland, Barbbara Majewska p. 10, ill.
«Gazeta wyborcza», No. 1(113), 2/12 1997, Warsaw, Poland, Monika Kuc, ill.
«Rzeczpospolita», No. 285 (4842), 8/11 1997, Warsaw, Poland, Jan Boncza-Szablowski, ill.
1996
«Segodnya», January 20, 1996, Moscow, Sergey Epikhin, Andrey Kovalyov, p. 10, ill.
«Segodnya», No. 67, April 1996, Moscow, «Photorobot II», Andrey Kovalyov, Vladimir Levashov, p. 10, ill.
«Die Tages zeitung», May 27, 1996, Berlin, «Und wieder Bad Beuys über Russland», Brigitte Werneburg, p. , ill.
«Segodnya», No. 87, May 22, 1996, Moscow, Vladimir Salnikov, p. 10, ill.
«Segodnya», No. 91, May 28, 1996, Moscow, Vladimir Salnikov, p. 10, ill.
«Wochenpost», No. 45, October 31, 1996, Berlin, p. 4, ill.
«Europa zentrum (EZ)», October 18, 1996, Berlin, Yury Zarubin & Vitaly Moev, p. 8, ill.
«El Dustour», 11/12 1996, Cairo, Egypt, p. 9, ill.
1995
«Kommersant-dayly», No. 105, June 8, 1995, Michail Bode, p. , ill.
«Izyestiya/nedelya Weekly», July 9, 1995, Moscow, «Body Space», Dmitry Silin, p. 41, ill.
«Der tagesspiegel», October 16, 1995, Berlin, Ronald Berg, p. 22, ill.
1993
«Segodnya», No. 18, May 21, 1993, Moscow, Andrey Kovalyov, p. 12, ill.
1992
«Kieler Nachrichten», No. 131, June 6, 1992, Kiel, Maren Kruse, p. , ill.
«Kieler nachrichten», November 23, 1992, Josef Pomm, p. , ill.
1991
«Russkaya mysl», No. 3869, March 8, 1991, Jury Molok, p. 15, ill.
«Svenska dagbladet», May 17, 1991, Stockholm, Niklas Kierkegard, p. 31, ill.
«Kieler nachrichten», No. 232, October 5, 1991, Kiel, Maren Kruse, p. 15, ill.
«Hamburger morgenpost», October 5, 1991, Hamburg, p. 17, ill.
«Frankfurter algemeine zeitung», October 22, 1991, Frankfurt, Susanne Weingarten, p., ill.
«Der Tagesspiegel», December 12, 1991, Berlin, Nikola Kuhn, p. 23.
«Dagbladet», December 31, 1991, Oslo, Harald Flor, p. 36, ill.
«Kieler nachrichten», No. 286, December, 1991, Kiel, Maren Kruse, p. 3, ill.
1990
«The times», No. 63,867, November 19, 1990, London, «Red is another colour» Josef Williams, p. 23, ill.
«Cambridge evening news», November 15, 1990, Cambridge, England, «Free art paints new picture of Russia» Pauline Hunt, p. 26-27, ill.
2009
«Flash art international», Vol. XLII, No268, October 2009, Global Art, «AES+F» by Javier Panera, p.87, ill.
«Art e dossier», 10-2009, «La Guerra tiepida, vinta dai Russi», by Philippe Daverio, pp.12-13, ill.
«Contemporary visual art & culture broadsheet», 38.3, 2009, ‘Fare Mondi and other foreign affairs’, by Astrid Mania, pp. 171-173.
«DI» (Dialog iskusstv), 03-2009, MMoMA, Moscow, p.14, ill.
2008
«DI» (Dialog iskusstv), 02-2008, MMoMA, Moscow, «AES. AES+F. Confronting Phantoms» by Lia Adashevskaya, pp.50-56, ill.
«Le journal du jura», 13 September 2008, «Aurum: tout ce qui brille est-il d’or?», p.3 (ill.), p.5.
«DI» (Dialog iskusstv), 01-2008, MMoMA, Moscow, «AES. AES+F», p.57, ill.
«Dazed & confused», Volume 2, issue 62, June 2008, London, UK, pp110-117
2007
«Art review», #16, November 2007, «The Power 100», «The Russian Connection», p. 162.
«Desillusionist», No 10-2007, Moscow, Russia, «Actual Art. Question-Answer» by Maria Gadas, pp.32, ill.
«Sanat Milliyet», 9/2007 126301/582, Istanbul, Turkey, by Rahsan Atasoy, pp.7-12, ill, cover, ISSN 1300-4425.
AD Russia, 10-2007, pp., ill.
«Zoom International», #81 July-August 2007, 52 Biennale Venice, Russian Pavilion – Olga Sviblova, Portfolio AES+F, pp. 3-11, ill.
2006
«Descubrir el arte», #91, (2006), Madrid, Spain, «Los Fotógrafos del Apocalipsis» Utrilla D., p. 74-80, ill.
«International photo magazine», #2 2006, Ivory Press, London, UK, Portfolio AES+F, pp.130-138, ill. ISSN 1748-3565
2005
«The art newspaper», #163, November 2005, New York, USA, United Kingdom - ‘Moscow Breakthrough’, p. 6, ill.
«Modern painters», October 2005, London, UK, ‘Russians Are Coming. Aren’t They?’ by Mark Rappolt, pp. 57-59, ill.
«Artnews», October 2005, New York, USA, ‘An Art Daler is Exonerated’ by Konstantin Akinsha, pp. 86.
«Artforum», April 2005, New York, USA, ‘Russian Front: The Moscow Biennale’ by John Kelseyi.
«Artnews», April 2005, New York, USA, ‘Provocateurs, Ghosts, Accomplices, and Starz’ by Konstantin Akinsha, pp. , ill.
«The art newspaper», #160, July-August 2005, New York, USA, ‘Russian Artists Imagine an Islamic World’, p. 35, ill.
2004
«Camera Austria», No.88 2004, Vienna, Austria, ‘Acttuelle Ausstellungen in Wien’ by Nina Schedlmayer, pp.77-79.
«Spike», No2-2004, Vienna, Austria, ‘AES+F’ by Manisha Jothady, pp. 103-104, ill.
«Eikon», No.47, 2004, Vienna, by Inge Nevole, pp. 22-26, 31 cover ill.
«Fotopost», vol.2, no.4, 2004, Toronto, Canada, by ‘Arles Recontres de la Photographie 2004’ by Katy McCormick, p.9, ill.
«Artphoto», No 4, 2004, Bucharest, Romania, ‘AES+F’ text by AES+F, pp. 70-81, ill.
«Australian art review», #5 2004, Sydney, Australia, «A Brazen» by Anne Loxley, pp. 56-59, ill.
«Black and white magazine», # 31 2004, Australia, pp. , ill.
«Art monthly Australia», Sydney, Australia, cover, ill.
«Images», # 5, July-August 2004, Paris, France, ‘Songes anticipation realite? Collectif AES+F’ by Sophie Bernard, pp. 56-59, ill.
«Blast», #9, Paris, France, «L’Assassin est Parmi Nous» by Audrey Mascina, pp. 7, 68-71, ill.
«Photo», #411, July-August 2004, Paris, France, «Les 35es Recontres d’Arles» by Jemina Boraccino, pp. 84-87, ill.
«NY arts /Berliner kunst magazine», Vol.9 No 9-10, September 2004, New York, USA, ‘AES+F group Helps Arts Conquer Mass Media’ by Elena Zaytseva, p. 33, ill.
«Artnews», Vol. 103, No. 2, February 2004, USA, ‘AES+F’ by Arlene McKanic, pp. 112-113, ill.
«Flash art International», Vol. XXXVII, No. 234, January-February 2004, Milan, «AES+F» by Amanda Church, pp. 67, 71, ill.
«NY arts / Berliner Kunst magazine», Vol. 9 No 1, January 2004, cover, ill.
2003
«Artnews», April 2003, COFA/Claire Oliver Fine Art, New York, USA, pp. , ill.
«Exit Imagen & Cultura», No. 8 2003, Madrid, Spain, p.?, ill.
«Fotograf», 2003, Prague, Chech Republic, ‘Profile: AES’ by Simona Vladikova, pp.10-13, ill.
2002
«Art in America», November 2002, «Alternative visions: in a provocative curatorial gesture, this year's Gwangju Biennale was largely dedicated to and determined by independent artist groups and alternative spaces. Report From Gwangju – Critical Essay» by Jonathan Napack.
«Exit Imagen & Cultura», No. 7 2002, Madrid, Spain, cover, pp. 3, 126, 136, 142-143, ill.
«Exit Imagen & Cultura», No. 6 2002, Madrid, Spain, pp. 14-15, 130-131, ill.
«Flash art International», Vol. XXXIV No 224 May-June 2002, Milan, Italy, by Yu-Hisao-hwei pp. 65, 67.
«Mare articum», The Baltic Art Magazine, Issue 1 (10).2002, Szczecin, Poland, Globalosation, ill.
«Kunstforum International», No. 158, January-March 2002, Berlin, Germany, by Ulrike Lehmann, cover, pp. 2, 424-425, ill.
2001
«Nu: the Nordic art review», Vol. III No.6/01, Stockholm, Sweden, «Not-strangled-yet» by Ekaterina Degot, pp. 50-53, ill.
«Art chronica», No 6 2001, Moscow, Russia, ill.
«Art chronica», No 4-5 2001, Moscow, Russia, ill.
«Beaux art», Special issue 2001, Paris, France, pp. 74-75, ill.
2000
«Intervista No», May 2000, Milan, Italy, «AES group» by Evelyne Jouanno, ill.
«Crudelia», No II, July-September 2000, Rome, Italy, «Othello. Asphyxiophilia» AES group, p. 9, ill.
1999
«Art press», Catherine Millet an interview of Bojana Pesich, No 250, 1999, Paris, France, «After the Wall», pp. 42-50, ill.
«CANS (The Chinese Art News)», April 1999, Taiwan, p. 129.
«Art Press», No 245, 1999, Paris, «Un matin du monde» Alexandre Bohn, pp. 87-88, ill.
1998
«Art news magazine», June 1998, New York, USA, «3 Penny Exhibition» Silvia Hochfield, p. 130, ill.
«Max», 1998, Hamburg, Germany, p. 19, ill.
«New moment», No. 9/10, 1998, Slovenia, «A non-PC art project», Branislav Dimitrijevic, pp. 72-77, ill.
«Khoudozhestvenniy journal» (Moscow Art Magazine), No. 22, 1998, Moscow, Russia, «We and the others», Igor Zabel, pp. 27-35, ill.
1997
«Filmzeit», March-April 1997, Berlin, Germany, Archi Galentz, AES interview, pp. 19-24, ill.
«Siksi. The Nordic Art Review», Oslo, Norway, vol. XII, Spring 1997, Mika Hannula, pp. 50-53, ill.
«Photographies magazine», 1997, Paris, France, Dominique Gaesler, p. 14-17, ill.
«Margina», No. 36, 2/97, Skopye, Macedonia, Alexsandar Boshkovich, pp. 142-149, ill.
1996
«ART, 12/96», Hamburg, Germany, AES group, p. 8, ill.
«ART, 7/96», Hamburg, Gregory Ingleright p. 114, ill.
«Neue bildende kunst», No12, 1996, p. 54, ill.
«Khoudozhestvenniy Journal (Moscow Art Magazine)», 12/96, Moscow, Russia, Alexander Balashov, p. 48-51, ill.
«Khoudozhestvenniy Journal (Moscow Art Magazine)», 12/96, Moscow, Russia, Oleg Kireev, p. 85, ill.
«Aesthete», No. 1, 1/96, Moscow, Russia, Marat Guelman, p. 100-101, ill.
1995
«Khoudozhestvenniy journal (Moscow Art Magazine)», No. 6, 1995, Moscow, Russia, Vitaliy Patsukov, pp. 26-27, ill.
1993
«CIRCA Art Magazine», No. 63, Spring 1993, Belfast, Ireland, Susan Read, pp. 24-29, ill.
«Khoudozhestvenniy journal (Moscow Art Magazine)», No1, 1993, Moscow, Russia, Galina Kouryerova, p. 42, ill.
1992
«Art news magazine», January 1992, New York, USA, «After the Coup. Art for Art’s Sake» Constantin Akinsha, pp. 108-113, ill.
1991
«Flash art magazine. International edition», Vol. XXIV, No. 158, May-June 1991, Milan, Italy, «Old Fashioned Passion» Victor Miziano, pp. 110-113, ill.
«ART, 12/91», Hamburg, Germany, «Am Einkaufszentrum war kein Platz für Plakatkunst» Martin Tschechne, p. 21, ill.
1990
«Print magazine», XLV-II, March-April 1990, New York, USA, «Reviding in USSR» Constantin Boym, pp. 76-85, ill.
«The art newspaper», International Edition, Vol. I, No. 2, November 1990, London, England, «Beyond perestroika: from Ogonyok with love» p. 5, ill.
«Creative review», 11/90, London, «Cultures collide in Cambridge» p. 15, ill.
1989
«International design magazine», May-June 1989, New York, USA, «Notes from the Underground» Constantin Boym, p. 34, ill.
ЖУРНАЛЫ
2008
AD magazine, «Going Metaphysic», 2008.
2007
«Citizen K Russia», #2 2007, Moscow, Russia, «Pogranichniki/Border Control» by Anna Tolstova, p. 266-273, ill.
«Time Magazine», Vol.169, No. 14, Apr. 2, 2007, Time Warner Publishing B. V., Amsterdam, The Netherlands, «If you build it they will come» by Richard Lacayo, pp.43-46, ill.
2006
«Le monde 2», No 141, October 27 2006, Paris, France, cover, pp.22-29 ill.
ABCD, ABC, (2006), «Tras el Telón de un Barroco Futurista» Revuelta L., p.36
«El mundo» (EL CULTURAL) 14/09/2006, «AES+F y la Matanza de los Inocentes» Vozmediano, E., p.28-29.
«El mundo s.XXI» (LA LUNA DE METROPOLI), 06/01/06, Madrid, Spain, «Un mundo feliz… o casi», p.79, ill.
«El mundo» (EL CULTURAL), 05/01/06, Madrid, Spain, «Un arte a la contra», by Abel H. Pozuelo, p. 30, ill.
2005
«Abs de las artes y las letras», 31/12/05, Madrid, Spain, «La hora de la verdad», p.43, «Malos rollos», p.42, ill.
«I-D magazine», Vol. II-XI, Home Issue #261, 2005, London, UK, compiled by Skye Sherwin, p. 101-105, ill.
«Dolce magazine», No. 12(23) 2005, Moscow, «Future 2105» interview with AES+F by Alexander Snegirev, pp. 40-45, ill.
«Ogonyok», No. 7/1420, February 20 2005, Moscow, «An Acting Model of Apocalypse» by Olga Sviblova, pp. 52-53, ill.
2004
«VOGUE Russia», #9, September 2004, Moscow, Russia, «Children in Desert» by Fedor Romer, pp 190, 192, ill.
«Cream magazine», #29, 2004, Australia, compiled by Poppy Diamantis, p. 102, ill.
«Wentworth courier central», vol.2, No 21, June 3 2004, Sydney, Australia, «Reason & Emotion» by Pam Walker, p.20, ill.
«Sunday morning herald», June 4-10 2004, Sydney, Australia, «Critic’s picks» by Dominique Angeloro, p.27, ill.
«Extra small #2», Paris, France, «Le Monde Sera à Vous» by Audrey Mascina, pp. 74-77, ill.
2003
«Tank», Vol.3 Issue 8, 2003, London, UK, «Gotham. King of the Forest, Part III by AES+F Group», pp. 98-105, ill.
«Vogue Russia», #10, October 2003, Fedor Romer, ««, pp. 108-111, ill.
«Vogue Russia», #2, February 2003, Urate Gurauskaite, «Perfidy and Love», pp. 108-111, ill.
2002
«Britske listy», April 3 2002, Prague. Czech Republic, «Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody» by jan Paul.
«Vogue Russia», #12, December 2002, Fedor Romer, «The Art of Purchasing», pp.354-361, ill.
«ELLE decor», #14, November 2002, Sergey Kulikov «Necroromantism», pp. 86-88, ill.
«Yezhednevny zhurnal» (WEEKLY MAGAZINE), #11 (43), November 11 2002, ««, by , pp. , ill.
«Fakel», #8, 2002, «The Life in Islamograde» by Denis Yatsutko, pp.36-37, ill.
«Harper’s bazaar» (Russia), April 2002, Moscow, by Ecatherina Degot, pp. 166-167, ill.
«Vogue Russia», #2, February 2001, Moscow, «AES», Fedor Romer, pp 70-71, ill.
2001
«Fakel», #4-5, 2001, Moscow, pp 144-145, ill.
«Fakel», #6, 2001, Moscow, pp 8-9, ill.
«Tank», #?, September 2001, London, «Them can dance», pp., ill.
2000
«Tank», #10, July 2000, London, pp. 86-97, ill.
«Kult lichnostey», May-June 2000, Moscow, p.23 , ill.
«MARIE CLAIR», (Russian edition) April 2000, Moscow, by , pp. , ill.
«OGONYOK», No. 23/4650, July 3 2000, Moscow, Alexey Prosekin, pp. 24-28, ill.
1999
«Harper’s bazaar», (Russian edition) November 1999, Moscow, Feodor Romer, pp. 132-135, 157, ill.
«Vogue Russian», #10, October 1999, Moscow, Milena Orlova, pp.
«Rothmans adrenalin», No. 6, January 1999, Moscow, Danila Afrin and Constantin Rudensky, pp. 69-75, ill.
1998
«Pushkin Magazine, No. 4, 1998, Moscow, pp. 56-59, ill.
ITOGI Weekly, May 1998, Fedor Romer, p. 76, ill.
VM (Vechernyaya Moskva), No. 14, May 25 - June 7, 1998, Andrey Kovalyov, p. 56, ill.
MATADOR Magazine, 4-5/98, Moscow, pp. 5, 68, 110-111, ill.
OM Magazine,Moscow, No. 28, September 1998, p. 38, ill.
PTUCH Magazine, Moscow, No. 3, 1998, p. 144, ill.
PTUCH Magazine, Moscow, September 1998, p. 39, ill.
1997
PTUCH Magazine, No. 4, 1997, Moscow, pp. 84-87, 125, ill.
1996
Marina Koldobskaya, VES MIR, No. 3(7) 1996, St. Petersburg, p. 12-13, ill.
Nikita Alexeev, ITOGI Weekly, June 4, !996, p. 75, ill.
Alexander Petrotchenkov, DOMASHNY COMPUTER, 5/96, Moscow, p. 32-33, ill.
«Matador Magazine», 6/96, Moscow, pp. 6, 32, ill.
ГАЗЕТЫ
2009
«Telerama», 14-20 March 2009, «Plus que parfait», by Luc Le Chatelier, cover + 2 pages (no page numbers).
«Le Monde», 13 March 2009, «Lille pursuit son enterprise culturelle et urbaine», Geoffroy Deffrennes, (no page number).
2008
«Bieler tagblatt», «Im Widerstreit von Geld und Wert», 17 September 2008, p.22,
«Listener», 12 April 2008, «The ends of the world: two video installations contemplate disaster», p.39,
«Manawatu Standard», 28 March 2008, «The Russians and us», Fran Dibble, p.12,
«Daily news», 15 March 2008, «Seductive massacre», by Bruce E. Phillips, p.11.
«National Business review», 7 March 2008, «The world passing above your eyes», by John Daly-Peoples, p.47.
«New zealand herald», 28 February 2008, «A capital menu of culture», by Josie McNaught, p.4.
2005
«Babelia», EL PAÍS, 30/09/2006, «La Banalidad del Mal», Jiménez, C., p.18.
«The New York times», 12-30-2005, Arts, Reviews, ‘Russia 2. Bad New From Russia’ by Ken Johnson.
«The New York times», 11-26-2005, Arts, «Moscow Show Pits Art Against Church and State»
by Steven Lee Myers.
«The times», November 5-11 2005, London, UK, «The First Shots in a Modern Revolution» by Mark Irving, pp. 31-32, ill.
«Puls uk», No. 6, November 10, 2005, London, UK, «Poluses of Russian Art» by Ludmila Lipskaya, p. 13, ill.
2004
«Wiener Zeitung», November 2 2004, Vienna, Austria, ‘Das Wettexmag die Wüste nicht’ by Claudia Aigner, p.15, ill.
«Il manifesto», August 27 2004, Rome, Italy, ‘Scatti di realismo magico’ by Matilde Hochkofler.
«Moskovsky komsomolets», May 5 2004, by, ill.
«Vremya novostey», April 20 2004, Moscow, by (??), ill.
«L’humanité», May 4 2004, Paris, France, «Entre joujou à la mode et oeuvre visionnaire» by Magali Jauffret, ill.
«TAGESSPIEGEL», May 18 2004, Berlin, Germany, «Zuckerguss und Massenmord // Osteuropäische Kunst nach dem «Kommunismus: eine Berliner Ausstellung zeigt «Privatisierungen» by, pp. 22, ill.
«Neue Züricher zeitung», 2004,
2003
«The sunday times», November 30 2003, «Behind the Veil», by Waldemar Januszczak, ill.
«Izvestiya», 18 November 2003, Moscow, Rossia, «We should look carefully» by Olga Kabanova, p. 14, ill.
«Kommersant», No 210, November 18 2003, Moscow, Rossia, «How taxi-drivers pick up women passengers», by Irina Kulik, pp. 21.
«Nezavisimaya gazeta», No 210, November 18 2003, Moscow, Rossia, «Fashion for War», by Michail Sidlin, ill.
«Rheinische post (DÜSSELDORF)», July 3 2003, Düsseldorf, Germany, ill.
«Züddeutsche Zeitung», June 20 2003, Dusseldorf, Germany, «Die Armee der Wegwerfmenschen», by Alex Rühle, ill.
«PRINZ-KÖLN», ˲θ 2003, Cologne, Germany, «Kunst zu Zeiten Putins», ill.
«kölnische Rundschau», July 27 2003, Cologne, Germany, «Heuhaufen und sprechende Jacken» by Ulrich Traub, ill.
«Frankfurter Allgemeine sonntagszeitung», No. 22, June 1 2003, FrankfurtÚ-am-Main, Germany, «Im Abendrot der Utopien», by Georg Imdahl, ill.
«Izvestiya», May 31 2003, Moscow, Rossia, «Bereza s Avtomatom» by Nikolay Molok, ill.
«Vremya novostey», February 7, 2003, by Olga Romantseva.
«Vedomosti», February 14, 2003, by Oleg Zintsov, ill.
«Rossia», February 11, 2003, Moscow, by Olga Galakhova.
«Nezavisimaya gazeta», February 12, 2003, Moscow, by Grigory Zaslavsky, ill.
«Kommersant-Dayly», No. 23, February 11, 2003, Moscow, by Roman Dolzhansky, p.22 , ill.
«Izvestiya», No. 23 (26340)-Moscow, Febryary 10 2003, by Marina Davydova, p.8, ill.
2001
«Der spigel», Nov 2001, Berlin, Germany
«Le Monde», Nov 2001, Paris, France.
«Liberation», May 4-10 2001, Paris, France, «Islamic Project, Allah Morphosé», p. T15.
2000
«Tages-anzeiger», 13 October 2000, Zurich, Switzerland, by Tim Zulauf, p.59, ill.
1998
«The New York Times», Sunday, February 1, 1998, New York, «Eastern Europeans Envision the Future», William Zimmer, ill.
«Forward», NYC, February 20, 1998, New York, «Russian-Jewish Art Angers Rutgers Muslims», Blake Eskin, pp. 1, 8, ill.
«The daily targum», New Brunswick (NJ), February 19, 1998, «Three cents worth», Kelly Keegan, pp. 7, 14, ill.
«Home news tribune», NJ, January 29, 1998, «Icons of Fear», by Frederick Kaimann, pp. F1, F5, ill.
«The star Ledger», NJ, Friday, February 13, 1998, «Slow thaw for artists from the Cold War era», Dan Blachoff, ill.
«Kultur weekendaavisen», February 27 — March 5, 1998, Copenhagen, Denmark, «Russisk Boheme», Mette Sandbye, pp. 1-2, ill.
«Danas», Tuesday, August 25, 1998, Belgrade, Yugoslavia, ill.
«Demokratija», Wednesday, August 26, 1998, Belgrade, Yugoslavia, ill.
1997
«Der Standard», September 29, 1997, Vienna, Rainer Metzger, p. 9, ill.
«Zicie», 12/11 1997, Warsaw, Poland, Barbbara Majewska p. 10, ill.
«Gazeta wyborcza», No. 1(113), 2/12 1997, Warsaw, Poland, Monika Kuc, ill.
«Rzeczpospolita», No. 285 (4842), 8/11 1997, Warsaw, Poland, Jan Boncza-Szablowski, ill.
1996
«Segodnya», January 20, 1996, Moscow, Sergey Epikhin, Andrey Kovalyov, p. 10, ill.
«Segodnya», No. 67, April 1996, Moscow, «Photorobot II», Andrey Kovalyov, Vladimir Levashov, p. 10, ill.
«Die Tages zeitung», May 27, 1996, Berlin, «Und wieder Bad Beuys über Russland», Brigitte Werneburg, p. , ill.
«Segodnya», No. 87, May 22, 1996, Moscow, Vladimir Salnikov, p. 10, ill.
«Segodnya», No. 91, May 28, 1996, Moscow, Vladimir Salnikov, p. 10, ill.
«Wochenpost», No. 45, October 31, 1996, Berlin, p. 4, ill.
«Europa zentrum (EZ)», October 18, 1996, Berlin, Yury Zarubin & Vitaly Moev, p. 8, ill.
«El Dustour», 11/12 1996, Cairo, Egypt, p. 9, ill.
1995
«Kommersant-dayly», No. 105, June 8, 1995, Michail Bode, p. , ill.
«Izyestiya/nedelya Weekly», July 9, 1995, Moscow, «Body Space», Dmitry Silin, p. 41, ill.
«Der tagesspiegel», October 16, 1995, Berlin, Ronald Berg, p. 22, ill.
1993
«Segodnya», No. 18, May 21, 1993, Moscow, Andrey Kovalyov, p. 12, ill.
1992
«Kieler Nachrichten», No. 131, June 6, 1992, Kiel, Maren Kruse, p. , ill.
«Kieler nachrichten», November 23, 1992, Josef Pomm, p. , ill.
1991
«Russkaya mysl», No. 3869, March 8, 1991, Jury Molok, p. 15, ill.
«Svenska dagbladet», May 17, 1991, Stockholm, Niklas Kierkegard, p. 31, ill.
«Kieler nachrichten», No. 232, October 5, 1991, Kiel, Maren Kruse, p. 15, ill.
«Hamburger morgenpost», October 5, 1991, Hamburg, p. 17, ill.
«Frankfurter algemeine zeitung», October 22, 1991, Frankfurt, Susanne Weingarten, p., ill.
«Der Tagesspiegel», December 12, 1991, Berlin, Nikola Kuhn, p. 23.
«Dagbladet», December 31, 1991, Oslo, Harald Flor, p. 36, ill.
«Kieler nachrichten», No. 286, December, 1991, Kiel, Maren Kruse, p. 3, ill.
1990
«The times», No. 63,867, November 19, 1990, London, «Red is another colour» Josef Williams, p. 23, ill.
«Cambridge evening news», November 15, 1990, Cambridge, England, «Free art paints new picture of Russia» Pauline Hunt, p. 26-27, ill.
Каталоги
2015
«Inverso mundus», Catalogue, MAMM, Triumph Gallery, Moscow, Russia, text by David Elliott
«55th Biennale di Venezia», Catalogue, Collateral Events Program – Magazzini del Sale, Venice, Italy
«Inverso mundus», Catalogue, Triumph Gallery, Venice, Italy, text by David Elliott
2014
«The liminal space trilogy» Catalogue, Museum of Fine Arts La Chaux-de-Fonds, Olga Sviblova, Gareth Harris, Sara Reisman, La Chaux-de-Fonds, Switzerland
2013
«54th biennale di Venezia», Catalogue, Main Program – Padiglione Venezia, Venice, Italy
«Silk map», Padiglione Venezia, at 54th Biennale di Venezia, Moleskin, Venice, Italy
2012
«The liminal space trilogy», Catalogue, Martin-Gropius-Bau, Triumph Gallery, Olga Sviblova, Gareth Harris, Sara Reisman, Eng-Ger, Berlin, Germany.
«The liminal space trilogy», Catalog, Manege Central Exhibition Hall, MAMM, Triumph Gallery, Olga Sviblova, Gareth Harris, Sara Reisman, Eng-Rus, Moscow, Russia.
2011
«AES+F. The trilogy. Final cut», Catalogue, Triumph Gallery, Eng-Rus, Moscow, Russia
2010
«AES+F. The feast of Trimalchio», Catalogue, RZhD «Waiting Hall» Sochi Train Station, Triumph Gallery, Moscow, Russia
«AES+F. The feast of Trimalchio», Catalogue, Garage CCO, Triumph Gallery, Moscow, Russia
2009
«3rd Moscow biennial», Catalogue, Moscow
«53rd Biennale di Venezia», Catalogue, Collateral Events Program – Arsenale Novissimo, Venice, Italy
«Unconditional love», Catalogue, Buro 17, NCCA and MMoMA, Moscow, Russia, text by AES+F, pp. 32-41, ill
«Downtown film festival Los Angeles», 08-12_08-22-2009, Catalogue, Los Angeles, USA, p.51, ill
2008
«AES+F. The green paradise...», Catalogue, Passage De Retz (Paris), MACRO Future (Rome), MAMM, Moscow, Russia, text by Olga Sviblova, cover, ill
«Art Miami 2008», Catalogue, Juan Ruiz Galeria (Maracaibo, Venezuela), p.167, ill
«The future depends on you. New rules», 2008, Catalogue, B-Comm/ZAO «Avangard», pp. 44-51, 132, ill
«Sotheby's russian contemporary art», 12/03/2008, London, pp.224-250, back cover, ill
«THAW: Russian Art From Glasnost to the Present», Chelsea Art Museum and M&J Guelman Gallery, New York, 2008, pp.12-13, 52-53, ill
2007
«Guelman 15», Catalogue, State Russian Museum, Ludwig Museum in Russian, M. Guelman Foundation for CA, M. Guelman Gallery, Moscow-St.-Petersburg, Russia, p. 12, 56, 84, 95, 96, 97, 156, 180, 247, 285, 308, 381-389, 519, ill
«52nd Biennale di Venezia», Catalogue, Main Program – Russian Pavilion, Venice, Italy
«AES+F», Catalogue, Station Museum of Contemporary Art, Houston, USA, Introduction by Olga Sviblova, ill
«WAM. #26-2», Catalogue, Russian Pavilion on 52nd Venice Biennial, by Olga Sviblova, pp.7-13, by Milena Orlova, pp.14-33, ill
«AES+F. Last riot 2», Catalogue, Pharos Publishers, Pharos Center for Contemporary Art, Nikosia, Cyprus, «Foreword» by Garo Keheyan (pp. 4-5), «The Art of War: Mythologies of Martyrodrom» by Richard Osborne, (pp. 6-16), ill, cover.
«Rethinking dissent», Catalogue, Gothenburg International Biennial for Contemporary Art 2007, by Joa Ljungberg & Edi Muka, pp. 30-31, 43, ill
2006
«Mutations I, 2006/07», Contemporary European Photography. Catalogue, Contrasto, Italy, by Olga Sviblova, 86-95 pp, ill
«Mois europeen de la photographie», Luxemburg 2006, Casino Luxembourg, Forum d’art contemporain, «Mutations I 14.10-19.11.2006» by Paul di Felice pp.18-21, ill
«Fotofest2006. The Earth. Artists Responding to Violence», Catalogue, Fotofest, Houston, USA, Action Half Life by AES+F, pp.3,40-43, ill. ISDN 978-0-9718044-2-5
«Un nuevo y bravo mundo / brave new world», Catalogue, Community of Madrid, Madrid, pp.35-47, ill. ISBN 951-53-2799-7 ISSN 0789-0338
«ARS 06», Catalogue, Kiasma MCA, Helsinki, Finland, AES+F. Last Riot by AES+F group, pp. 84-87, ill. ISBN 84-451-2833-7
2005
«Privatisations. Contemporary Art from Eastern Europe», Catalogue, The post-Communist Condition, Berlin, Revolver Archiv fur actuelle Kunst, Frankfurt-am-Main, KW Institute for Contemporary Art Berlin, Berlin, Germany, pp. 18-19, ill
«Barrocos y neobarrocos. El ifierno de lo bello», Exhibition guide, Domus Artium 2002, Salamanca, Spain
«Un nuevo y bravo mundo», exhibition booklet, la Comunidad de Madrid, Madrid, Spain
«1st Moscow biennale», Catalogue, Moscow, Russia
2004
«Revenge of romance», Catalogue, temporary/contemporary, London, UK, pp. ill.
«Recontres de la photographie arles 2004», Catalogue, Arles, France, pp. ill.
«On reason and emotion. Biennale of Sydney 2004», Catalogue, Sydney, Australia, ‘The desecration of the image of a child’ by Ekaterina Dyogot, pp.30-31 ill.
«Berlin-Moscow / Moscow-Berlin», Catalogue, Trilistnik Publishers, 2004, Moscow, Russia, Vol 1 (Art), pp. 264, 293, ill.
«ART MIAMI 2004», Catalogue, Miami Beach, USA, COFA / Claire Oliver Fine Art, NY, pp34-35, 130, ill.
2003
«Paris photo 2003», Catalogue, Paris, France, 2003, Galerie Carre Noir, pp.30-31, ill.
«KFNY / The King of the Forest, NY», Catalogue, COFA / Claire Oliver Fine Art, New York, USA, Troy Selvaratnam, ill
«Berlin-Moscow / Moscow-Berlin», Catalogue, 2003, Berlin, Germany, pp. 258, 296, ill.
«Global > detail. Noordelicht X», Catalogue, USVA Noorderlicht Photogallery, Groningen, Holland, curated by Wim Melis, pp. 78-79, ill.
«Neue Ansätze / Zeitgenõssische Kunst aus Moscau», Catalogue, Kunsthalle Düsseldorf, Germany, text by Olga Sviblova, pp. 4-5, 35-37, 76,.ill.
«AES Group. OASI – Espaya islàmica», Catalogue, Fundació La Caixa, Barcelona, Spain, «All that glitters is not gold» by María José Balcells, «Islamic Project: The Witnesses of the Future» by Pepa Palomar, ill.
«Uber menschen», Colloquium of the College Friedrich Nietzsche at the Stiftung Wemarer Klassik und Kunstsammlungen in collaboration with the ACC Gallery and the City of Weimar, the Province of Modena (Italy) and Clo Ceardlann na gCnoc (Ireland) with the support of the program Culture 2000 of the European Union, Weimar, Germany, The King of the Forest, pp. 32-37, 136-141, 240-245, ill.
«Veil. Veiling, representation and contemporary art», Catalogue, Institute of International Visual Arts, London, in association with Modern Art Oxford, England, pp. 12-13, 26, 188, ill.
2002
«Re-orientation», Catalogue, Galerie ACC, Weimar, Germany, pp. 180-185 by Andrea Dietrich «Funf Stunden voraus»
2001
«AES+F, Sophie Calle, Fabrice Hubert, Elian Lille», Bulletin de la Galerie Sollertis No 82, December 2001, ill.
«Sense of space. Noorderlicht International Photofestival», Catalogue. 2001, Groningen, Holland, pp. 93-98, 142, ill.
«Warhol week in Moscow», 2001, Catalogue, Moscow, p. 44, ill.
«AES. Islamic project», Bulletin de la Galerie Sollertis No 78, May 2001, ill.
«ART MOSCOW», 2001, Catalogue, Moscow
«Fashion and style in photography», 2001, Catalogue, Moscow House of Photography, Moscow
«Iskusstwo 2000», Catalogue, Rosenheim Kunsverein, Germany
2000
«Doll by the star», Catalogue, Moscow, Russia, pp. IX, XI, 125, ill.
«Biennale de lyon», Catalogue, Lyon, France
«Impact film festival», Catalogue, Utrecht, Holland, p. 26.
1999
«Festival Atlantico’ 99», Catalogue, Lisbon, Portugal, pp. 46-47
«After the wall», Catalogue (two volumes), Modern Museum, Stockholm, 1999, by Branimir Stojanovic, Volume II, pp. 006-007, ill
«Un matin du monde», Catalogue, Galerie Eric Dupont, 1999, Paris, by Evelyne Jouanno, ill.
1998
«Belef-98 Art Festival», Catalogue, Belgrade, pp. ill.
«2nd month of photography in Moscow. Photobiennale-98», ill. Catalogue, Moscow House of Photography, Moscow, 1998, pp. 180-181, ill.
«11th Tallinn print triennial», Catalogue, Tangents, Tallinn Art Hall, 1998, Tallinn, pp. 198-199, ill.
«Academy of cold», Catalogue, Odessa, Ukraine, pp. ill.
1997
«The world of the perceptible things in pictures — end of the 20th century», Catalogue, 1997, Moscow, pp. 84, 236, 308, ill.
2000
«Art space plus interface», Catalogue, Neue Galerie, Graz, Austria, 1997, by Mika Hannula, pp. 10-15, ill.
«AES today», Catalogue, Centre for Contemporary Art «Ujazdowski Castle», Warsaw, Poland, 1997, by Ekaterina Dyogot, pp. 5-7, by Mika Hannula, pp. 24-28, ill.
«Moscou vandaag», Catalogue, De Vereniging Voor het Museum van hedendaagse Kunst te Gent, Gent, Belgium, pp. 1, 5, ill.
1996
«1st month of photography in Moscow. Photobiennial-96», Catalogue, Moscow House of Photography, Moscow, 1996, p. 85, ill.
«European art forum», Catalogue, 1996, Berlin, Guelman Gallery, pp. 140-141, ill.
1995
«Body space», Catalogue, Moscow, 1995, by Valery Podoroga, «Body, Anatomy and Object's World», pp. 7-24; by Victor Miziano, «AES's poetics: to speak about a body», pp. 31-32, ill.
«A nineteenth century russian landscape», Catalogue, 1995, Basel, Switzerland, ill.
«Zeitgenossische fotokünst aus Moskau», Catalogue, 1995, NBK, Akademie der Künste, Berlin, Germany, ill.
«Contemporary art in Moscow», Guide of artists and art institutions, ABC, BOOQ Design, 1995, Moscow, pp. 23, 58, 166, ill.
1992
«AES. Das irdische paradies», Catalogue, 1992, IFA-Galerie Friedrichstrasse, «Das irdische Paradies. Projektionen Postmoderner Malerei un Zeitalter der Dekonstruktion» by Barbara Straka, ill.
1991
«Ars Baltica prolog. Face to face», Catalogue, 1991, «Face to face» by Maaretta Jaukkuri, pp. 11-23, «AES artists group, Moscow», an interview by Constantin Akinsha, pp. 55-59, ill.
«Six russian artists around a book», Catalogue, 1991, National Museum, Stockholm, by Jury Molok, pp. 3-10, ill.
«Inverso mundus», Catalogue, MAMM, Triumph Gallery, Moscow, Russia, text by David Elliott
«55th Biennale di Venezia», Catalogue, Collateral Events Program – Magazzini del Sale, Venice, Italy
«Inverso mundus», Catalogue, Triumph Gallery, Venice, Italy, text by David Elliott
2014
«The liminal space trilogy» Catalogue, Museum of Fine Arts La Chaux-de-Fonds, Olga Sviblova, Gareth Harris, Sara Reisman, La Chaux-de-Fonds, Switzerland
2013
«54th biennale di Venezia», Catalogue, Main Program – Padiglione Venezia, Venice, Italy
«Silk map», Padiglione Venezia, at 54th Biennale di Venezia, Moleskin, Venice, Italy
2012
«The liminal space trilogy», Catalogue, Martin-Gropius-Bau, Triumph Gallery, Olga Sviblova, Gareth Harris, Sara Reisman, Eng-Ger, Berlin, Germany.
«The liminal space trilogy», Catalog, Manege Central Exhibition Hall, MAMM, Triumph Gallery, Olga Sviblova, Gareth Harris, Sara Reisman, Eng-Rus, Moscow, Russia.
2011
«AES+F. The trilogy. Final cut», Catalogue, Triumph Gallery, Eng-Rus, Moscow, Russia
2010
«AES+F. The feast of Trimalchio», Catalogue, RZhD «Waiting Hall» Sochi Train Station, Triumph Gallery, Moscow, Russia
«AES+F. The feast of Trimalchio», Catalogue, Garage CCO, Triumph Gallery, Moscow, Russia
2009
«3rd Moscow biennial», Catalogue, Moscow
«53rd Biennale di Venezia», Catalogue, Collateral Events Program – Arsenale Novissimo, Venice, Italy
«Unconditional love», Catalogue, Buro 17, NCCA and MMoMA, Moscow, Russia, text by AES+F, pp. 32-41, ill
«Downtown film festival Los Angeles», 08-12_08-22-2009, Catalogue, Los Angeles, USA, p.51, ill
2008
«AES+F. The green paradise...», Catalogue, Passage De Retz (Paris), MACRO Future (Rome), MAMM, Moscow, Russia, text by Olga Sviblova, cover, ill
«Art Miami 2008», Catalogue, Juan Ruiz Galeria (Maracaibo, Venezuela), p.167, ill
«The future depends on you. New rules», 2008, Catalogue, B-Comm/ZAO «Avangard», pp. 44-51, 132, ill
«Sotheby's russian contemporary art», 12/03/2008, London, pp.224-250, back cover, ill
«THAW: Russian Art From Glasnost to the Present», Chelsea Art Museum and M&J Guelman Gallery, New York, 2008, pp.12-13, 52-53, ill
2007
«Guelman 15», Catalogue, State Russian Museum, Ludwig Museum in Russian, M. Guelman Foundation for CA, M. Guelman Gallery, Moscow-St.-Petersburg, Russia, p. 12, 56, 84, 95, 96, 97, 156, 180, 247, 285, 308, 381-389, 519, ill
«52nd Biennale di Venezia», Catalogue, Main Program – Russian Pavilion, Venice, Italy
«AES+F», Catalogue, Station Museum of Contemporary Art, Houston, USA, Introduction by Olga Sviblova, ill
«WAM. #26-2», Catalogue, Russian Pavilion on 52nd Venice Biennial, by Olga Sviblova, pp.7-13, by Milena Orlova, pp.14-33, ill
«AES+F. Last riot 2», Catalogue, Pharos Publishers, Pharos Center for Contemporary Art, Nikosia, Cyprus, «Foreword» by Garo Keheyan (pp. 4-5), «The Art of War: Mythologies of Martyrodrom» by Richard Osborne, (pp. 6-16), ill, cover.
«Rethinking dissent», Catalogue, Gothenburg International Biennial for Contemporary Art 2007, by Joa Ljungberg & Edi Muka, pp. 30-31, 43, ill
2006
«Mutations I, 2006/07», Contemporary European Photography. Catalogue, Contrasto, Italy, by Olga Sviblova, 86-95 pp, ill
«Mois europeen de la photographie», Luxemburg 2006, Casino Luxembourg, Forum d’art contemporain, «Mutations I 14.10-19.11.2006» by Paul di Felice pp.18-21, ill
«Fotofest2006. The Earth. Artists Responding to Violence», Catalogue, Fotofest, Houston, USA, Action Half Life by AES+F, pp.3,40-43, ill. ISDN 978-0-9718044-2-5
«Un nuevo y bravo mundo / brave new world», Catalogue, Community of Madrid, Madrid, pp.35-47, ill. ISBN 951-53-2799-7 ISSN 0789-0338
«ARS 06», Catalogue, Kiasma MCA, Helsinki, Finland, AES+F. Last Riot by AES+F group, pp. 84-87, ill. ISBN 84-451-2833-7
2005
«Privatisations. Contemporary Art from Eastern Europe», Catalogue, The post-Communist Condition, Berlin, Revolver Archiv fur actuelle Kunst, Frankfurt-am-Main, KW Institute for Contemporary Art Berlin, Berlin, Germany, pp. 18-19, ill
«Barrocos y neobarrocos. El ifierno de lo bello», Exhibition guide, Domus Artium 2002, Salamanca, Spain
«Un nuevo y bravo mundo», exhibition booklet, la Comunidad de Madrid, Madrid, Spain
«1st Moscow biennale», Catalogue, Moscow, Russia
2004
«Revenge of romance», Catalogue, temporary/contemporary, London, UK, pp. ill.
«Recontres de la photographie arles 2004», Catalogue, Arles, France, pp. ill.
«On reason and emotion. Biennale of Sydney 2004», Catalogue, Sydney, Australia, ‘The desecration of the image of a child’ by Ekaterina Dyogot, pp.30-31 ill.
«Berlin-Moscow / Moscow-Berlin», Catalogue, Trilistnik Publishers, 2004, Moscow, Russia, Vol 1 (Art), pp. 264, 293, ill.
«ART MIAMI 2004», Catalogue, Miami Beach, USA, COFA / Claire Oliver Fine Art, NY, pp34-35, 130, ill.
2003
«Paris photo 2003», Catalogue, Paris, France, 2003, Galerie Carre Noir, pp.30-31, ill.
«KFNY / The King of the Forest, NY», Catalogue, COFA / Claire Oliver Fine Art, New York, USA, Troy Selvaratnam, ill
«Berlin-Moscow / Moscow-Berlin», Catalogue, 2003, Berlin, Germany, pp. 258, 296, ill.
«Global > detail. Noordelicht X», Catalogue, USVA Noorderlicht Photogallery, Groningen, Holland, curated by Wim Melis, pp. 78-79, ill.
«Neue Ansätze / Zeitgenõssische Kunst aus Moscau», Catalogue, Kunsthalle Düsseldorf, Germany, text by Olga Sviblova, pp. 4-5, 35-37, 76,.ill.
«AES Group. OASI – Espaya islàmica», Catalogue, Fundació La Caixa, Barcelona, Spain, «All that glitters is not gold» by María José Balcells, «Islamic Project: The Witnesses of the Future» by Pepa Palomar, ill.
«Uber menschen», Colloquium of the College Friedrich Nietzsche at the Stiftung Wemarer Klassik und Kunstsammlungen in collaboration with the ACC Gallery and the City of Weimar, the Province of Modena (Italy) and Clo Ceardlann na gCnoc (Ireland) with the support of the program Culture 2000 of the European Union, Weimar, Germany, The King of the Forest, pp. 32-37, 136-141, 240-245, ill.
«Veil. Veiling, representation and contemporary art», Catalogue, Institute of International Visual Arts, London, in association with Modern Art Oxford, England, pp. 12-13, 26, 188, ill.
2002
«Re-orientation», Catalogue, Galerie ACC, Weimar, Germany, pp. 180-185 by Andrea Dietrich «Funf Stunden voraus»
2001
«AES+F, Sophie Calle, Fabrice Hubert, Elian Lille», Bulletin de la Galerie Sollertis No 82, December 2001, ill.
«Sense of space. Noorderlicht International Photofestival», Catalogue. 2001, Groningen, Holland, pp. 93-98, 142, ill.
«Warhol week in Moscow», 2001, Catalogue, Moscow, p. 44, ill.
«AES. Islamic project», Bulletin de la Galerie Sollertis No 78, May 2001, ill.
«ART MOSCOW», 2001, Catalogue, Moscow
«Fashion and style in photography», 2001, Catalogue, Moscow House of Photography, Moscow
«Iskusstwo 2000», Catalogue, Rosenheim Kunsverein, Germany
2000
«Doll by the star», Catalogue, Moscow, Russia, pp. IX, XI, 125, ill.
«Biennale de lyon», Catalogue, Lyon, France
«Impact film festival», Catalogue, Utrecht, Holland, p. 26.
1999
«Festival Atlantico’ 99», Catalogue, Lisbon, Portugal, pp. 46-47
«After the wall», Catalogue (two volumes), Modern Museum, Stockholm, 1999, by Branimir Stojanovic, Volume II, pp. 006-007, ill
«Un matin du monde», Catalogue, Galerie Eric Dupont, 1999, Paris, by Evelyne Jouanno, ill.
1998
«Belef-98 Art Festival», Catalogue, Belgrade, pp. ill.
«2nd month of photography in Moscow. Photobiennale-98», ill. Catalogue, Moscow House of Photography, Moscow, 1998, pp. 180-181, ill.
«11th Tallinn print triennial», Catalogue, Tangents, Tallinn Art Hall, 1998, Tallinn, pp. 198-199, ill.
«Academy of cold», Catalogue, Odessa, Ukraine, pp. ill.
1997
«The world of the perceptible things in pictures — end of the 20th century», Catalogue, 1997, Moscow, pp. 84, 236, 308, ill.
2000
«Art space plus interface», Catalogue, Neue Galerie, Graz, Austria, 1997, by Mika Hannula, pp. 10-15, ill.
«AES today», Catalogue, Centre for Contemporary Art «Ujazdowski Castle», Warsaw, Poland, 1997, by Ekaterina Dyogot, pp. 5-7, by Mika Hannula, pp. 24-28, ill.
«Moscou vandaag», Catalogue, De Vereniging Voor het Museum van hedendaagse Kunst te Gent, Gent, Belgium, pp. 1, 5, ill.
1996
«1st month of photography in Moscow. Photobiennial-96», Catalogue, Moscow House of Photography, Moscow, 1996, p. 85, ill.
«European art forum», Catalogue, 1996, Berlin, Guelman Gallery, pp. 140-141, ill.
1995
«Body space», Catalogue, Moscow, 1995, by Valery Podoroga, «Body, Anatomy and Object's World», pp. 7-24; by Victor Miziano, «AES's poetics: to speak about a body», pp. 31-32, ill.
«A nineteenth century russian landscape», Catalogue, 1995, Basel, Switzerland, ill.
«Zeitgenossische fotokünst aus Moskau», Catalogue, 1995, NBK, Akademie der Künste, Berlin, Germany, ill.
«Contemporary art in Moscow», Guide of artists and art institutions, ABC, BOOQ Design, 1995, Moscow, pp. 23, 58, 166, ill.
1992
«AES. Das irdische paradies», Catalogue, 1992, IFA-Galerie Friedrichstrasse, «Das irdische Paradies. Projektionen Postmoderner Malerei un Zeitalter der Dekonstruktion» by Barbara Straka, ill.
1991
«Ars Baltica prolog. Face to face», Catalogue, 1991, «Face to face» by Maaretta Jaukkuri, pp. 11-23, «AES artists group, Moscow», an interview by Constantin Akinsha, pp. 55-59, ill.
«Six russian artists around a book», Catalogue, 1991, National Museum, Stockholm, by Jury Molok, pp. 3-10, ill.
Книги
2008
DO ANDROIDS DREAM OF CAMERAS, Joan Foncuberta, Ministry of Culture, 2008, Madrid, Spain, pp.225-233, cover, ill.
2007
«AES. AES+F», Palace Editions, State Russian Museum, St.-Petersburg, Russia, «The New Brave World of AES+F» by Olesya Turkina, «The Canon Creators» by Alexander Borovsky, «Investigating AES+F’s Videography» by Antonio Geusa, «Glamour to Kill 2» by Javier Panera, ill., ISBN ISBN 978-5-93332-216-0 (Russia)
«Action half life. AES+F», Nazraeli Press, Portland, USA, «Half-Dead, Half-Life» by Alexander Zeldovich, ill, ISBN 1-59005-125-4
2006
«Vitamin PH», New Perspectives in Photography, Phaidon Press, 2006, London UK, by Rodrigo Alonso, ill.
«Gamescenes. Art in the Age of Videogames (John & Levi, 2006) is the first volume entirely dedicated to Game Art», Edited by Matteo Bittanti and Domenico Quaranta
«Action half life. Sculptures», Agey Tomesh Publishers, 2006, Moscow, ill. ISBN 5-91002-005-6
2005
«Graphic agitation 2», Phaidon Press, 2005, London, UK, by Liz McQuiston, pp. 111, 113, 220, 221, ill. ISBN 0 7148 4177 3
«Art photography now», Thames & Hudson, Aperture Foundation, New York, USA, ‘AES+F’ by Susan Bright, pp. 79, 86-89, ill. ISBN 1-931788-91-X
«Photography reborn», Harry N. Abrams (Abrams Studio) 2005, New York, USA, by Jonathan Lipkin, pp. 73, 76-77, ill. ISBN 0-8109-9244-2
2004
«WAM», Almanac, Agey Tomesh Publishers, 2004, Moscow, ill.
2003
«Art constitution», The Illustrated Constitution of Russian Federation, Moscow, 2003, pp.58, 162, 314, 320, ill.
2002
«Grand theory / Grand tour: Negotiating Samuel Huntington in the grey zone of Europe. 2002», University of British Columbia, Johns Hopkins University Press, Online Journal «Postmodern Culture» – Volume 12, No 3, May 2002, by Dorothy Barenscott, Canada, ill. E-ISSN 1053-1920
«Best of Tank magazine 1998-2000», 120 poung, Tank, Thames&Hudson, London, 2002, pp. 564-569, ill.
1998
«Cream. Contemporary art in culture», Phaidon Press, 1998, London, UK, ‘AES group’ by Hou Hanru, pp. 160-163, ill. ISBN 0714838012
1995
«Wit works woe», A. Griboyedov, 2 vol., «Ilbi», Moscow, 1995, ill.
1992
«New russian design», Rizzoli — New York, 1992, Constantin Boym, pp. 152-157, ill. ISBN 0847816133
1989
«Double rainbow», «Molodaya Guardia», Moscow, 1989, ill."
DO ANDROIDS DREAM OF CAMERAS, Joan Foncuberta, Ministry of Culture, 2008, Madrid, Spain, pp.225-233, cover, ill.
2007
«AES. AES+F», Palace Editions, State Russian Museum, St.-Petersburg, Russia, «The New Brave World of AES+F» by Olesya Turkina, «The Canon Creators» by Alexander Borovsky, «Investigating AES+F’s Videography» by Antonio Geusa, «Glamour to Kill 2» by Javier Panera, ill., ISBN ISBN 978-5-93332-216-0 (Russia)
«Action half life. AES+F», Nazraeli Press, Portland, USA, «Half-Dead, Half-Life» by Alexander Zeldovich, ill, ISBN 1-59005-125-4
2006
«Vitamin PH», New Perspectives in Photography, Phaidon Press, 2006, London UK, by Rodrigo Alonso, ill.
«Gamescenes. Art in the Age of Videogames (John & Levi, 2006) is the first volume entirely dedicated to Game Art», Edited by Matteo Bittanti and Domenico Quaranta
«Action half life. Sculptures», Agey Tomesh Publishers, 2006, Moscow, ill. ISBN 5-91002-005-6
2005
«Graphic agitation 2», Phaidon Press, 2005, London, UK, by Liz McQuiston, pp. 111, 113, 220, 221, ill. ISBN 0 7148 4177 3
«Art photography now», Thames & Hudson, Aperture Foundation, New York, USA, ‘AES+F’ by Susan Bright, pp. 79, 86-89, ill. ISBN 1-931788-91-X
«Photography reborn», Harry N. Abrams (Abrams Studio) 2005, New York, USA, by Jonathan Lipkin, pp. 73, 76-77, ill. ISBN 0-8109-9244-2
2004
«WAM», Almanac, Agey Tomesh Publishers, 2004, Moscow, ill.
2003
«Art constitution», The Illustrated Constitution of Russian Federation, Moscow, 2003, pp.58, 162, 314, 320, ill.
2002
«Grand theory / Grand tour: Negotiating Samuel Huntington in the grey zone of Europe. 2002», University of British Columbia, Johns Hopkins University Press, Online Journal «Postmodern Culture» – Volume 12, No 3, May 2002, by Dorothy Barenscott, Canada, ill. E-ISSN 1053-1920
«Best of Tank magazine 1998-2000», 120 poung, Tank, Thames&Hudson, London, 2002, pp. 564-569, ill.
1998
«Cream. Contemporary art in culture», Phaidon Press, 1998, London, UK, ‘AES group’ by Hou Hanru, pp. 160-163, ill. ISBN 0714838012
1995
«Wit works woe», A. Griboyedov, 2 vol., «Ilbi», Moscow, 1995, ill.
1992
«New russian design», Rizzoli — New York, 1992, Constantin Boym, pp. 152-157, ill. ISBN 0847816133
1989
«Double rainbow», «Molodaya Guardia», Moscow, 1989, ill."